Joakim's Blogg

Joakim's Skole Blogg! Her kommer det oppgaver vi får i medier og kommunikasjon

22 november 2006

De viktigste kunsstilartene fra 1800 og 1900 tallet

Industriell revolusjon:
Den industrielle revolusjon på 1800 tallet førte til store forandringer innen kunsten.
Trykkere uten kunstnerlig bakgrunn brukte maskiner og trykkerier og overtok mye for håndarbeid og kunstnere.
(kilde: Forelesning)

Stilarter:
Historisme og victoriansk stil:
”Historisme” betyr at de brukte mye fra tidligere tider, fra historien.
”Viktoriansk” fordi viktoriansk var dronning i England på den tiden (Fra 1837)
Kjennetegnes med mye dekorasjoner og mønster som kunne lages med trykkeriteknologien.
Dekorasjoner av trykksakene var overdreven med sølv eller gullrelieff.
(Lærers forelesning)
Og ved hjelp av blysats ble det laget bilder som bestod av buer, monument og templer.
Denne epoken var veldig lønnsom for skriftstøperiene, og for alle som drev med trykking eller tilrettelegging.
Den Victorianske stilen har vært forhatt og latterligjort og ingen likte den, men nå er den tilbake på våre dataer.
(Inntrykk uttrykk side 186-187)

Art nouveau og Jugendstil:
1880 til 1914
Det viktigste med ”Art Nouveau” Betyr ”Den nye stilen” var ønske om skjønnhet og individualitet.
Den blir regnet som den første internasjonale designstilen.
Det var en opprør mot den victorianske stilen, som de mente var fastlåst i fortiden.
Stilen ble en populær mote.
Franske plakatkunstnere laget fargerike plakater.
De meste berømte plakatene ble laget av Toulouse Lautrec.
(Lærers Forelesning)
Og i en kort periode så ble Art Nouveau en av dem mest fantasifulle stilarter i designhistorien.
Og da en brann rammet Ålesund så ble byen preget av Jugendby det neste året da de var ferdig med å bygge.
(Inntrykk Uttrykk side 188)

I Tyskland ble denne stilperioden kalt ”Jugendstilen” som var mer presis og hardkantet.

Futurismen:
Kunstnere innen futurismen laget blant annet bøker av metall for å vise beundring for bil, fly og for å ta avstand for det gamle.
De dyrket fart, vold og krig. Mange innen futurismen ble tilhengere av Mussolinies Fascistiske ideologi.
(Lærers Forelesning)
Futurismen var faktisk en av de første estetiske beveglesene som gjorde et radikalt brudd med tradisjonelle former.
Bildene som ble tatt i futurismen hadde et slående og voldsomt uttrykk.

Dada:
Grunnlagt i Zürich i Sveits i 1915.
En anarkistisk og sosialkritisk bevegelse.
En estetisk protest mot det meningsløse i den 1.verdenskrig.
De ville frigjøre seg fra regler og lage ting som ikke hadde noen hensikt.
(Lærers forelesning)
Dada er en litteratur – og designbevegelse.
De fikk ikke så mange tillhengere blant de norske kunstnere.
Dadaistene prøvde og provosere med sine nye uttrykk.
(Inntrykk Uttrykk side 191-192)

Ekspresjonismen:
Ca 1910 til 1925
Kan bety ”sterkt uttrykk”
Kunstnere søkte det personlige og følelsesladede uttrykket med sterke farger og deformerte figurer.
Var ikke så populære, men har påvirket senere kunstnere.
(Lærers Forelesning)
Det de var opptatt av var folkekunst og de ønsket et primitivt og direkte uttrykk i sine malerier, skulpturer og tresnitt.
Denne ekspresjonisme bevegelsen var et forsøk på å dempe opp mot den stadige tendensen til ensrettethet i det moderne samfunnet.
(Inntrykk utrykk side 194)

Art deco:
Blant de mest populære på hele 1900 tallet.
Stilen er mer sånn geometrisk og mindre dekorativ enn art nouveau.
Mange andre stilretninger var svært samfunnskritiske. Men i Art Deco var målet å gjøre forbrukersammfunnet vakrere.
De brukte ofte lange skygger og tredimensjonale effekter.
(Lærers forelesning)
Noen av de mest brukte mønstrene i art deco var bygget på grunnformer og planteornamentikk.
Og Art Deco er knyttet til en del andre viktige begivenheter som;
- Elektrisiteten
- Strømlinjeformer industriprodukter ble framstilt i stor skala
- Jazzen slo gjennom
Art Deco nådde slutten rundt 1925.
(inntrykk utrykk 195-196)

Funksjonalismen:
Oppstod mellom 1. og 2. verdenskrig.
Funksjonen skulle bestemme det estetiske.
Unødvendig pynt ble tatt bort.
(Lærers forelesning)
En mann ved navn Le Corbusier innførte funksjonalismen i både fabrikkanlegg, villaer, småbygg, store leiegårder og blokker.
(inntrykk uttrykk side 197)



Pop og psychedelia:
60-70 tallet
Andy Warhol (1930-87) og andre fikk inspirasjon fra kommersielle annonser.
Kombinerte reklame og kunst.
Var et opprør mot tradisjonell kunst.
(lærers forelesning)
Popart fant ikke sin inspirasjon fra samtideige eller tidligere stilarter, men fra kommersielle annonser og komiske tegneserier.
Utgangspunktet for Popart var en motbevegelse mot gjeldende og velorganisert design.
Bevegelsen var viktig og beholdt sin kraft helt til den ble akseptert og alminneliggjort.
(Inntrykk uttrykk 202-203)

Punk:
Utviklet seg London rundt 1975.
Aggressive virkemidler.
Budskapet var å motarbeide god smak og kjempe mot det ”bestående”.
De hadde som mål å irritere.
(lærers forelesning)
Alle plakater, plateomslag og flygeblad skulle irritere den gode smak.
Punken skulle være rotete og kaotisk.
(Inntrykk uttrykk 204)

Fra 1990:
Med datamaskinene har det oppstått helt nye muligheter.
Kjennetegnes med å ikke være særlig funksjonalistisk, men mer bildepreget og dekorativt.
Både amatører og profesjonelle har samme tilgang til teknologien.