Joakim's Blogg

Joakim's Skole Blogg! Her kommer det oppgaver vi får i medier og kommunikasjon

25 oktober 2006

Plakat Tips

Det fins noen forskjellige former for plakater som:
- Direkte salg: Som en konsertplakat som sier Hvor det er, når det er og hvor mye det koster, Også Annonser.

- Merkevarebygging: Gjenekjenne, selskapet/produktet.

- Informasjon: Omslag som bøker og cd’er, som forteller deg noe som er viktig og kanskje noe som ikke er like viktig.


Krav og kjennetegn:

Klarhet: ”Dette er hva vi selger, Hvor du kan få kjøpt det og til hvilken pris, da står det enkelt og greit hva produktet er og hvilken pris du får det for!

Overaske:Da treffer det deg når du minst venter det. Man bryter med faste forventninger.
Men det må ikke stå i veien for budskapet, og man må passe på å ikke gå over grensen, så prøv å holde deg innenfor lovens regler!

Behage: Da forbinder man produktet med noe positivt. ”tenk deg hvor lykkelig du kan bli med vårt produkt”, Prøv å gjør kunden så de får lyst til å dra på konsert.
Prøv å identifiser deg med det positive i produktet.
Og utformingen skal støtte budskapet, ikke stå i veien for det, så prøv og hold det enkelt.

To Tilnærminger
1.Ferdig materiell og ide som skal produseres.
2. Et produkt som skal selges.
Fra ide til ferdig produkt.
Ide/budskap – Kanal(er) – Effekt



CMYK
C
=Cyan (Lyseblå)
M=Magneta (Sterk rosa)
Y=Yellow
K=Karmocien (Kontur)

Noen praktiske tips:
- Noter ned alle ideer når de er der.
- Ta bilder til din egen idebank.
- Tenk Gjenbruk, Da sparer man som regel tid neste gang.
- Vær nøye med maler. Ha dem på en sikker plass.
- Bruk gjerne venner og kjente som testpersoner.
- Prøv og holde deg til tema, ikke rot deg bort.

Det man burde vite av den som skal ha plakaten produsert er:
- Åssen Font han vil ha
- Skrift størrelse
Alt det praktiske…
Og ca.3 av 10 har alt ferdig.

På en ferdig produsert konsertplakat burde man ha:
-Bandets navn.
-Navnet på touren (Hvis de har)
-Hvor det er.
-Når det er.
-Hvor mye det koster.

Kilde: Gjesteforelesning av
Andre Kvernhaug
kreativ leder i reklamebyrået Arc Giraff