Joakim's Blogg

Joakim's Skole Blogg! Her kommer det oppgaver vi får i medier og kommunikasjon

02 november 2006

Komposisjon

Komposisjon er hvordan man plasserer forskjellige elementer og setter det sammen til et medieprodukt.
Posisjon er et sted og en plassering.
Andre ord som betyr det samme er layout, design og utforming.

Balanse
Psykisk balanse vil si å ha det godt med seg selv.
Nesten alle prøve å få en bra komposisjon, som kunstnere, produsenten i nærradioen prøver det, fotograf og en som kanskje lager en hjemmeside prøver det.

Her er fire varianter av balanse:

Symmetrisk balanse:
To elementer som er nøyaktig like på begge sider av en akse.
Og det er også mye brukt i arkitektur og typografisk design.
Og hvis du står rett opp og strekker hendene og noen ser deg forfra så står du i en symmetrisk balanse.

Tilnærmet symmetri:
To halvdeler som er litt forskjellige, men likevell i en tilfredstillende balanse.
Og nøyaktig symmetri kan virke litt monotont og klarer nødvendigvis ikke å holde på tilskuerens oppmerksomhet.
Og i bilder og kunst er det ganske sjeldent at bildet er 100% symmetrisk.

Asymmetrisk balanse:
Det er for eksempel stort mot lite, tungt mot lett, mørkt mot lyst og rene farger mot svake farger.

Radial balanse:
Radial balanse er ikke så kjent på skolene her i Norge.
Det betyr at linjer eller former som stråler ut fra et sentrum.
og i grafiske arrangementer er radial balanse uvanlig.

helhet:
Helhet er en stil som kjennetegner en kunstner, eller metoden kunstneren bruker, danner heleheten i bildet.
og gjentakelse er viktig i en helhetlig komposisjon.
Farger er også et viktig middel når man skal skape en helhetlig komposisjon.
Tekstur eller overflatetekstur er en aller annen egenskap som tydelig påvirker helheten i et bilde.

Kontrast:
Kontrast sier noe om store og viktige ulikheter i uttrykket , mens variasjoner handler om små og nesten ubetydelige forskjeller.
Kontrast spiller en svær viktig rolle i alle former for kunst, filmprodusenter, forfattere, musikere og designere bruker alle former for kontraster i verkene sine.
og det var jo en mann som ble veldig kjent for sine sju fargekontraster, Johannes Itten!

Linjekontrast:
Linjer i natur og bilder skaper linjekontraster.
og hvis du for eksempel ser på grenene på et tre så er det forskjellige linjekontraster der.
I kunst og design er også utvalget av linjekontraster stort.

Typografisk kontrast:
Kontrast i størrelse, form, vekt, styrke og farge er noen typografiske kontraster.
Og det er en klassisk regel som sier at kontrasten bør være tydelig, ikke slapp og utilsiktet, for eksempel to fonter som ligner på hverandre.
De gamle typografene hadde også flere regler for hva som passet og ikke passet.

Farge og valørkontrast:
Hvis et bildet er gråaktig så sier vi gjerne at "kontrasten er dårlig".
Og bruker man mer av lys og mørke og Ittens fargekontraser så gis det sterkere kontraster.
Johannes ittens sju fargekontraster er et kjent verk og et medium av disse kontrastene vil øke fargebevissthenten din betraktelig.

Framheving:
da legger man for eksempel vekt på noe som er viktig.
Som å framheve en gjenstand eller en følelese i et bilde.
og i en avisartikkel vil avsnitt og små overskrifter si noe om framheving.

Mønster:
En gjentakelse av et eller flere elementer, for ekspempel et dekor på en kopp eller skyer på himmelen.
Noen står tidlig opp mens andre sent opp og da utvikler man et slags mønster.
Fotografer pleier gjerne å finne et karakteristisk mønster i motivet som de framhever.

Bevegelse:
Grafisk bevegelse:
Når man snakker med hverandre, er også bevegelse og fakter en viktig del av de virkemidlene vi bruker for å kommunisere.
Når man driver med idrett eller danser så er det fysisk bevegelse.
I fotograferte og malte bilder bruker vi også uttrykket bevegelse.
Grafisk bevegelse er hvordan øyet beveger seg fra et punkt til et annet.

Uheldige bevegelser:
En kunstner som lager et bilde kan ønske å holde på oppmerksomheten til publikumet, og derfor plassere elementene slik at øyet beveger seg naturlig fra et punkt til et annet punkt.
Når øyet finner et ekstra interesant bilde så kommer øyet til å vende tilbake noen ganger.

Horisontale og vertikale bevegelser:
bare horisontale (vannrett) elementer kan føre til at øyet glir ut av bildet.
Enkelte vertikale (loddrette) elementer forsinker dette.
Bilder som inneholder mange horisontale elementer, virker roligere og tildels lite spennende.
og det vil gjerne oppstå en venstre-til-høyre bevegelse.

Rytme:
Rytme kan for eksempel være en myk og flytende rytme i et bilde av et bølgende åkerlandskap som kan gi følelesen av ro, men kanskje litt kjedsomhet.
Rytme trenger ikke være musikk som mange sikkert tenker når de hører ordet rytme, det kan være rytme i et bilde,dansing, kunst osv.
Rytme sier noe om måten ting gjentar seg på.
I stilarten art Nouveau finner vi gode eksempler på flytende rytme.

Utsnitt og perspektiv:
1. Det regnes som å være for mye luft hvis det tar for eksempel 1/3 til halvparten av plassen over i et fotografi av et menneske.
For lite hvis det er nesten ingen luft.
Og det er passelig med ca. 1/5 luft.

2. Det bør være mer luft i blikkretningen.

3. Dersom vi skulle dele et bilde i tre deler, bør sentrale elementer plasseres langs linjene eller i kryssningspunktene for linjene.

4. Elementene bør plassers slik ast bildet er i balanse.
Men regler kan brytes hvis man er bevist av effekten av det!

Kilder: Forelesning fra lærer og "inntrykk uttrykk".